Tyskarna...

En helt vanlig kväll med en helt vanlig tysktalande gäst kan gestalta sig ungefär såhär:

Jag: Buona Sera! (Godkväll!)

Tysken: Hasselnuss! (Hasselnöt!)

Jag: Ok, in bächer oder waffel? (i bägare eller strut?)

Tysken: Hasselnuss! (Nu gestikulerar han occkså för att indikera vart hasselnöten är)

Jag: Ja, hasselnuss aber in bächer oder waffel? (Nu gestikulerar även jag, och pekar på bägaren respektive struten)

Tysken: HASSELNUSS!!!!!! (Tyskens ansikte börjar anta en lätt blå färg där han kastar sig mellan de andra kunderna för att peka på hasselnötsglassen)

Jag: JA!!! BÄCHER ODER WAFFEL!!?????

Tysken: Ach so.... ja... waffel...

Jag: Ah ok.. und wieviel kugeln? (Hur många kulor)

Tysken: Waffel!!!

Jag: WIEVIEL KUGELN? Ein? Zwei? Drei?

Tysken: ah.. ach so... Zwei kugeln dann. (två kulor då)

Jag: ........

Tysken: .......

Jag: So.. Nur hasselnuss dann oder auch andere sorten? (Bara hasselnöt eller även en annan smak?)

Tysken: Ah... ach so... ja.. dann Amarena auch bitte. (ah ok, körsbär då också tack.)



För andra kan denna konversation kanske verka lite rolig, men när man har ett hav av gäster som vill köpa glass och som trycker på så är det inte superkul med dessa tyskar. Hur gör de när de beställer glass i sitt hemland? Behöver man inte bestämma där om man ska ha strut eller bägare? Kanske glassförsäljaren bestämmer själv och tar det han själv har närmast? Om jag en gång försöker ta en strut utan att fråga så stoppas jag av ett vrål "Neeeeeiiiin!! IN BÄCHER!!!"

Även kunderna som inte pratar alls är väldigt spännande. Typ varenda kväll har jag haft ett gammalt par som gäster och ingen av dem har någonsin sagt ett ljud. Mannen har beställt, har pekat på glassen, och som svar på mina frågor (på tyska) har han visat x antal fingrar i luften samt pekat på struten. Han har inte fattat när jag har sagt hur mycket det kostade, trots att jag sagt det på alla språk jag kan och han har aldrig sagt tack eller hejdå. Jag tog för givet att de var från ett östland och visste att jag aldrig skulle förstå dem hur mycket de än pratade. Men igår minsann! Då pratade plötsligt mannen och det visade sig att de var tyskar.... Oj oj oj.....







Kommentarer
Postat av: Mia

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

2013-09-09 @ 12:43:29
Postat av: Mia

Fett kul!

2013-09-09 @ 12:43:51
Postat av: Mia

Hahahahahahahaha... kan inte sluta skratta!

2013-09-09 @ 12:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0