Min bästa väns bröllop

Idag var jag på posten och hämtade ut ett paket som kommit. Och inte vilket paket som helst, utan från självaste Tessen! Det innehöll en bok och en fantastiskt fin inbjudan till det som kommer att bli sommarens stora höjdpunkt; Tess o Freddes bröllop... ♥ För mig betyder det massor att få vara med och dela deras dag, och att jag då på köpet får en anledning och åka hem några dagar till Sverige och träffa alla mina allra bästa vänner på en och samma gång är gör ju det hela ganska svårslaget! Jag längtar till augusti!

Lite stämningsbilder

Den lediga dagen till ära bjuder jag på mina senaste instagrambilder! De två översta tagna från min terrass och den understa tog jag en morgon påväg till jobbet. Jag var rätt stressad för att hinna i tid men det var så himla vackert att jag blev tvungen att stanna och fota.

Nu ska jag njuta vidare av den lediga dagen! Ha det toppen!

Bringin Sicily to Tenerife

Manu mixade Siciliansk jordgubbsgranita (typ slush) till mig idag. Å det är bara så jädra gott! En näva frysta jordgubbar, en liten skvätt vatten o så pressa lite citron i innan du kör allt i blendern tills allt är genommosat. Häll upp i glas o servera med fluffig vispad grädde på toppen! Mums!

Manu var lite stressad eftersom sändningarna från kvällens Moto GP skulle börja när som helst på tv och råkade ut för en lite gräddig olycka...

Så här kan det sluta om man inte håller ögonen på skålen som man vispar i.. den kan tydligen lätt få ett eget liv och börja snurra och kasta iväg grädde åt alla håll.

Kan tillägga att detta missöde INTE dämpade Manus redan ganska höga stressnivå.

Leksak

Manu har köpt sig en mycket manlig leksak..

Dock är det ännu oklart vad det egentligen är som ska borras!!?? "Men den var ju så billig och den kan ju alltid komma till användning..." Ungefär vad jag brukar säga när jag kommer hem efter att ha shoppingfyndat en ny handväska ;)

Sneak peek från terassen

Det tar sig i brasan som man brukar säga hemma i Sverige! Jordgubbarna har växt till sig, persiljan vajjar i vinden och basilikan har vi redan hunnit krydda flera maträtter med! Förutom de ätbara sakerna så verkar blommorna överlag må himla bra. Jag bara älskar min lavendel för övrigt...

Utöver denna statusuppdatering över mina växters utveckling och framsteg så har jag inte så mkt kul att bjussa på. Jag jobbar, gymmar och försöker träffa Manu lite däremellan. Igår tog vi en lång kvällspromenad längs havet i Los Cristianos och nu märks det att kvällarna börjar bli varmare. Sommaren är på ingång!

PS. Har ni inte redan läst "Analfabeten som kunde räkna" så gör det! Tips!

Windy

Vi har haft några dagar med blåsigt o lite halvtråkigt väder nu över påsk (trist för hela turistinvasionen) men idag, för en gångs skull lagom till mina lediga dagar, var det strålande sol. Dock blåsigt fortfarande och det kanske var det som orsakade att jag blev liiite rödare än beräknat när jag var ute...

Palmerna vajade fint i vinden under min långpromenad längs havet..

Ikeafynden

Glad påsk på er där hemma! Hoppas ni har haft en toppenpåsk hittills! Här är det så SJUKT mkt folk nu, människor o bilar överallt och helt omöjligt att hitta parkering.. Men de som vet säger att det alltid är så över påskveckan, så det är väl bara att stå ut :) Sedan får vi ju några veckor med lågsäsong här!
Jag har inte så mycket nya häftiga bilder så jag kan ju slänga upp lite bilder på mina IKEAköp från i måndags! Inget ashäftigt men det blev lite smågrejer till lghtn iallafall!

Som ni ser så fick jag med mig både nya tallrikar och nya kastruller. Äntligen! Dessutom blev det några tidningshållare, kökshanddukar och lite annat smått och gott!

Dessutom hanns det med det obligatoriska besöket i restaurangen och svenska-shoppen. Jag fikade räkmacka och köpte med mig både sill, kaviar och rabarbersaft hem! Fotade även den här coola detaljen i restaurangen:

Fotot som täcker hela väggen i IKEA-restaurangen föreställer ju långa bryggan "hemma" i Bjärred! Där jag har badat varje sommar hela min uppväxt! Blir lika glad och nostalgisk varje gång jag ser den underbara bilden!

Påskgott

Dagens första överraskning var påskägget från min fina svenska kollega Veronika och dagens andra var de nybakta kanelbullarna som prästerna i svenska kyrkan kom förbi med till oss på tolk-kontoret. Mycket uppskattat! :)

Nu saknas bara lite äggmålning, lax med romsås och en dag med isfiske i Kolåsen och sen kanske jag också skulle kunna få lite påskfeeling..

Ikeafynd - sittpuffar/fotpallar

Idag har jag varit på IKEA uppe på norra sidan av ön. Bland mycket annat (lite väl mycket kanske..) så blev det två fotpallar/sittpuffar! Jag har letat länge efter nåt som kunde funka som fotpall men även extra sittplats när vi har gäster. De skulle vara lagom stora, mer eller mindre rätt färg och inte för dyra. Och där på IKEA stod de helt plötsligt så nu har jag ägnat kvällen till att montera ihop dem!

För trettio euro fick jag med mig båda dessa pallar hem! Perfekt! Nu ska jag luta mig tillbaka i soffan med fötterna på pallen och vara nöjd över mina fynd och min montering!

Teneriffa i bilder

Gokväll på er där hemma (och borta)! Jag har en lugn söndagskväll för mig själv och förlorade mig en stund i gamla bilder. Jag har tagit sådana mängder med bilder här på min ö under de här åren (första gången jag åkte hit och jobbade var hösten 2005), så jag tänkte ge er en riktigt kompott med bilder tagna lite runtomkring på Teneriffa.

En snöklädd Teide, toppen ligger på 3718 möh och framför allt i januari och februari ser toppen ofta ut såhär!

En lite sned solnedgångsbild från Playa Las Vistas med utsikt över närmaste grannön La Gomera

Hotell,- teater,- kongress- och restaurangområdet Mare Nostrum i Playa Las Americas

Norra kusten, längst upp på östra spetsen, bjuder på fantastisk, dramatisk natur. Här nära Playa Benijo

Teide igen - denna gång utan snö och med en del av det fantastiska lavalandskapet och pinjeträden

Canarias nationalblomma - Strelitzan

Los Cristianos fångat från båten till La Gomera

En av mina stora favoriter - lilla byn Masca

La Orotavadalen med bland annat universitetsstaden La Laguna

Mimosan blommar från februari till april

Den enda vita stranden på norra delen - vackra Playa las Teresitas

Är vi i Alperna eller på Teneriffa? Liten lokal restaurang precis nedanför Teides topp

Konsert med Carlos Vives under karnevalen i Santa Cruz

Underbara Puerto de la Cruz; det var faktiskt där turismen på ön började en gång i tiden!

En liten promenadgata kantat av restauranger i huvudstaden Santa Cruz (ca 250 000 invånare)

Och slutligen - en ledig kväll spenderas bäst i solnedgången med vännerna på en av öns alla stränder...

Sal Negra

Kvällens middagssällskap - fd kollegan Caroline - och jag avnjöt en smarrig måltid på en av San Telmos alla restauranger nu ikväll. Jag valde Sal Negra mest för att jag aldrig varit där förr och jag har hört mycket gott om den Det visade sig vara en fint inredd restaurang med välsmakande mat och bra personal. Vi hade tur att vi fick ett bord när vi dök upp utan reservation en lördagskväll..

Vi delade på en mixad tapastallrik till förrätt och tog varsin lättare varmrätt. Perfekt! Restaurangen heter som sagt Sal Negra och ligger på restaurang- och bargatan San Telmo i Los Cristianos.

Habana de Cuba

Ja! Jag vet att jag har skrivit om Kubas huvudstad Havanna förr, men den staden förtjänar minst ett inlägg till, så här kommer det ännui ett bildregn från min resa i november!

Havanna - eller San Cristóbal de la Habana som staden egetligen heter - har strax över två miljoner invånare och gamla delen av Havanna togs upp på UNESCO:s världsarvslista 1982. För mig var det en fantastisk upplevelse att äntligen få se staden som jag drömt om så länge. I Havanna känner man landets historia genomsyra hela staden, och i varje kvarter, varje gathörn, finns något nytt att häpnas och förundras över. Jag hoppas att jag fick med lite av känslan av Havanna på mina bilder, för jag vill så gärna dela med mig av lite av magin till er som ännu inte haft nöjet att besöka staden.

Utan inspiration..

..så det får bli en tänkvärd bild ikväll istället för en spirituell text! (Som att jag brukar skriva så många sådana..) Godnatt!

Haha... danskar!

Danmarks stora resebolag SPIES har skapat en uppseendeväckande reklam, titta och se vad ni tycker om danskarnas sätt att marknadsföra utlandsresor...

Cabbad söndagsutflykt

Igår fräste en liten blå cab med fyra svenska tjejer runt på ön. Vilken härlig dag och vilken lyx att kunna sola innifrån bilen ;)

Vi tog varvet runt det västra hörnet av ön: Från södra upp till Santiago del Teide - Mirador de Garachico - Icod de los Vinos - Garachico - Buenavista - Masca - Santiago del Teide och sedan hem via havet genom Tamaimo, Alcalá och Playa San Juan. För er som inte känner ön så säger inte alla dessa namnen så mycket, men jag kan försäkra er om att det är en fantastisk runda med massor att se. Sligriga vägar då och då, grönt och frodigt uppe på norra sidan, magnifika utsiktsplatser och mysiga små byar att stanna till och strosa och fika i.

Oj det blev kanske lite överdrivet mycket bilder men det var helt enkelt en helt makalöst vacker dag igår. Varmt och skönt och en klarblå himmel. På allra sista bilden ser ni två öar, La Gomera och La Palma (till höger) och den sistnämnda är det sällan man ser så bra härifrån!

Mitt kära, kära Sydney...

En sådan här film kan få mig att transporteras tillbaka till Sydney på ett ögonblick. Vackra, varma, underbara Sydney; varför ligger du inte liiiiite närmare Europa? Jag kan verkligen förstå alla som gör allt för att få sina visum till Australien, som jobbar och sliter, pluggar och kämpar för att få chansen att bo i just fantastiska Sydney. Där lärde jag känna människor från många olika länder som fortfarande, efter många, många år, inte fått permanent uppehållstillstånd utan fortfarande kämpade på. Men de gav inte upp - för Sydney är värt allt slit.

Stort grattis pappsen!

Hoppas din födelsedag blev toppen pappsen, jag är säker på att lyxmiddagen du skulle laga blev en succé hos gästerna! :) Världens bästa pappa, stor kram på dig! Här skulle jag vilja sätta in en fin bild på dig men eftersom jag vet att du hatar det så får du istället en fin solnedgångsbild tagen från min vän Natalias balkong ikväll!

Solnedgången bakom La Gomera är verkligen speciell...

El Cordero - veckans restaurangtips

I lördags passade vi på att besöka Aqua - ett SPA i Fañabe, strax ovanför köpcentret Gran Sur. Det var härligt och avslappnande och precis vad vi behövde just då. Därefter hoppade vi in i bilen och körde mot den ganska välkända restaurangen El Cordero för att äta en typisk, rustik kanarisk middag.

El Cordero är en sk Guachinche, vilket innebär att allt som serveras måste vara lokalproducerat och servera traditionella rätter. El Cordero är den enda guachinchen på södra delen av Teneriffa och är nästan alltid helt fullsatt. Är du ute efter en lyxrestaurang med finservering och lugn och ro - åk någon annanstans. Vill du däremot ha en genuin kanarisk kväll med god, vällagad mat och härlig stämning (inte minst tack vare musikerna som går runt och spelar och sjunger klassiska spanska låtar), då är El Cordero att rekommendera.

El Cordero ligger i den lilla byn Guargacho, och lättaste sättet att hitta är nog att åka till Las Chafiras och sedan följa den lilla vägen nedanför motorvägen i riktning mot Las Americas en liten bit, innan du svänger ner mot Guargacho. Restauranger ligger en liten bit ner på höger sida, innan du kommer fram till själva byn. Om ni blev förvirrade av min vägbeskrivning så fråga er fram. Alla kanarier här på söder vet vart El Cordero ligger. Enjoy! :)

Masca, världens gulligaste by

På den gröna, dramatiska, vackra nordvästra sidan av Teneriffa ligger den urgulliga lilla byn Masca. Med sin charm och oerhört otillgängliga läge har den blivit en turistattraktion, inte bara för själva byns skull utan även för den slingriga vägens skull.

Alla bilder är mina och tagna med i Mascaområdet för några veckor sedan.