Vårkänslor

Även här där vissa tror att det är sommar året om märker man faktiskt viss skillnad på årstider. Nu känns det tydligt att sommaren är på ingång, snart behövs inte längre en kofta/jacka ens på natten utan den sköna värmen hänger kvar undet hela dygnet. Siam Parks "I love music" festival lockade 6000 besökare och blev en sån där riktigt skön sommarfest med bra musik blandat med pooler och vattenrutschkanor. Idag har jag varit på kurs genom jobbet (så konstigt se alla kollegor civilklädda) och strax blir det lunch innan jobbet. Puss o Glad Påsk på er!

avsked...

Imorse klockan 05 åkte vi mot flygplatsen för att lämna vår käre Carlos som åker hem till Italien och börjar jobba. Han har mått dåligt i en vecka nu när det började närma sig avresa för han ville verkligen verlkligen inte tillbaka till Italien och har trivts fantastiskt bra här. Men igårkväll hade vi en sista middag med hela gänget för att säga hejdå, givetvis på italienska restaurangen Bruschetta och därefter en sista drink på reggaebaren mittemot vårt hus. Hemma var vi vid tre-tiden så vi fick två härliga timmara sömn innan det var dags att åka och lämna honom på flygplatsen..

Om oss svenskar...

En utomståendes betraktelser om Sverige, här läser du artikeln:

22 Things a Foreigner Can’t Help but Notice About Swedish People and Culture…

underbar ledig dag!

Solen strålar och jag är ledig! Vi har hunnit med kaffe på Lo Squalo, en timme på stranden, en tur till Lidl i Adeje och lite lunch. Nu väntar gymmet och en em. med relax i min ensamhet! Häromdagen klättrade förresten jag, Carlos o Alessandro upp på stora berget (montaña Guaza). Vi hamnade lite fel så det blev rätt långt och jobbigt i värmen men lätt värt det!

Hälsning från Teneriffa

Idag är alla lediga utom jag som måste gå och jobba kl tre. Men men, man hinner med några timmar på stranden om man så vill innan dess! :)

La Bruschetta

Ett restaurangtips såhär på lördagkvällen: La Bruschetta som ligger typ mitt emot hotell Tropical Playa i Playa Las Americas. Det är en äkta italiensk restaurang, inte jättestor utan mysig och med personlig service. Maten är så italiensk som den bara kan bli utanför Italien, supergott och priserna är bra. De kräsna Italienarna här väljer alltid den om de ska äta pizza, så bara det säger ju något om kvalitén!

happy sunny life

Lägenheten i Lignano: check

Jobb i Lignano: snart check hoppas jag

Biljett till Sverige: check

Biljett till Italien: inte än...

Drt känns så skönt att ha betat av några stora poster på To-do listan! Nu är det mer små grejer, typ packning/skicka/lämna-frågan att fundera lite på och sedan är det bara att njuta av sista veckorna här!

Världens längsta resa?

Jag startar från Teneriffa den 12/4 kl 19.35 och kommer hem den 15/4 kl 14.10! Jag sa att det var svårt att hitta biljetter! Dock gör jag ju ett stop i Malmö på ett och ett halvt dygn för att umgås lite med släkten, ska bli himla trevligt. Men iallafall, den 15 april är jag hemma! Vi ses då! :)

Idag är det vadå? Den 22 mars? Herregud vad vintern gått snabbt! Ingenting kvar ju! Innan jag hinner blinka så sitter jag i bussen påväg upp mot Los Rodeos (norra flygplatsen) för att ge mig ut på denna härliga resa... ;P

GALEN!!

Jag håller på att bli helt tokig! I flera dagar har jag sökt biljetter för att åka hem i april men det är f*nemej helt j*kla omöjligt!! Det kommer sluta med att det blir en värdelös resa med övernattning på ett hårt flygplatsgolv i Barcelona och sedan antagligen en eller två övernattningar i Malmö. Och jag kommer vara så trött när jag kommer dit, men men, det är alltid värt att träffa släkten! Det är vad det lutar åt just nu, men det är inget bokat ännu.........

nattfiske

Häromkvällen var vi ute på kvällsliga fiskeäventyr på Playa Troya! Det är stranden nedanför största partyområdet, så på vägen dit kör man förbi massa pubar och diskotek med dunkande musik och finklädda människor. Vi däremot kom i myskläder och med fiskeutrustning! Jag la mig på en solstol och fotade lite medan grabbarna roade sig i vattnet, dock utan att få en enda fisk!

Lignano Sabbiadoro

Snart kommer sommaren och då bär det av hit: Lignano Sabbiadoro i nordöstra Italien. En timme från Venedig mot Slovenien hittar ni denna pärla, en långsmal stad med många kilometers strand längs Adriatiska havet. På bilden ser ni Terrazza Mare, en härlig restaurang/bar mitt ute i havet, underbart under långa, varma sommarnätter.

god morgon!

Tog med grabbarna till ett nytt superfint café i Los Cristianos för frukost. Juice, kaffe, panino och croissant för fyra euro, helt ok va! Det ligger typ mitt emot Carolinas för er som känner Los Cristianos och kan varmt rekommenderas!

St Patricks day

Jag råkade gå förbi puben "The Gaelic Corner" nyss och det gick liksom inte att missa att Irländarna firar St Patrick idag!

Sist jag hamnade mitt i ett St Patricks firande var i Sydney för många år sedan, men ikväll kanske det får bli en öl tillsammans med dessa glada grönklädda människor?

Ledig!

Hej på er! Kul att se att så många läser! Idag följde jag med Manu i bilen till hans jobb (Sunwing, Fañabe) och tog en härlig springtur hem därifrån längs havet. Ca 4 km är ungefär vad jag orkar i den här värmen! Nu ska jag strax traska ner till stranden för att tillbringa resten av eftermiddagen där med den här godingen:

Godmorgon!

Idag väckte grabbarna Alessandro med en balja vatten med is och ett halvkilo raklödder rakt i ansiktet. Det är hans sista dag på jobbet o det tyckte dom skulle firas... Och jag fick filma :)

Livet är aldrig tråkigt med det här gänget..

en glimt av Las Viñas

Såhär ser det ut hos oss:

Här är utsidan med våran balkong och här kommer den något begränsade havsutsikten där ifrån:

och såhär gött kan man ha det där:

Det var allt för idag, läget är toppen här iaf, vintern har rusat iväg o snart är det slut...!

idag var en sånhär dag:

Det vill säga en helt perfekt, solig dag med klarblå himmel. Den spenderade jag på gymmet under morgonen, i sängen med en bok på förmiddagen och på jobbet under eftermiddagen/kvällen. Men jag hann med en halvtimme på balkongen också, och låren hann bli härligt rosa på den tiden! :) I övrigt allt som vanligt, kram på er!

stammiscaféet

Lo Squalo - det enda café där man kan vara helt hundra på att få ett riktigt gott italienskt kaffe. Att det dessutom ligger precis nere vid havet där grabbarna surfar har gjort att vi går dit i stort sett varje dag. Cappuccino och brioche (croissant) med utsikt mot havet är en bra start på dagen.

Och om någon är intresserad av italiensk fotboll visas förstås alla matcher här, gammal som ung tar plats framför tv:n och hejar fram sitt favoritlag. Tv:n på Squalo visar annars surffilmer som inspirerar de kaffedrickande italienarna att ta sina egna brädor under armen och kasta sig ut i vågorna...

Karneval i Los Cristianos

Igårkväll tog vi taxi direkt efter jag slutat jobba till Los Cristianos. Där firades karneval för fulla muggar, inte lik stort och vilt som i Santa Cruz men ändå mkt folk ute på gatorna! Vi spenderade en del pengar på pilkastning (utan att vinna något), spunnet socker, fyllda bakpotatisar och kanderade mandlar.

Idag började dagen bra, skypedejt med min Rosanna och sedan med hela bästa familjen där hemma! Snart ses vi, en månad kvar!

nice middag-not!

Italienarna fixade en BBQ på balkongen igår, och med extremt dåligt isolerade balkongdörrar blev det snabbt ordentligt osigt i hela lägenheten.. Utöver BBQ:n gjorde de papas arrugads o en sallad med bläckfisk i... Ser så äckligt ut med bläckfisk att jag får kväljningar bara av att titta på den!

happy kvinnodag då tjejer!

Idag vaknade jag upp brevid en feberfrossande, brännhet och dessutom spyende sambo så jag håller tummarna hårt att jag inte blivit smittad. Idag jobbade jag morgon vilket betyder uppstigning kl 06 vilket inte riktigt är min stil men måste erkänna att det är ganska skönt att sluta kl 15. I present till mig själv idag på kvinnodagen blev det min livs första manikyr! Otippat värre va! Men det ligger ett rätt bra ställe precis brevid jobbet så där hoppade jag in när jag slutade jobbet. Nu väntar lite mathandling, två pass på gymmet efter varandra (fitball och body force) och sedan ska jag träffa min kära Natalia ikväll. Hoppas allt är toppen hemma! Även här passar jag på att skickas grattis till Tessen som fyllde igår och kusin Jana som fyller idag! Kram!

Playa las Teresitas

Här kommer lite bilder från gårdagens utflykt norrut!

På dessa bilder syns inte att det var sandstorm på Playa Las Teresitas, att det småregnade hela dagen och att vi höll på att blåsa bort utanför konserthuset. Men idag är det redan bättre väder som tur är och det väntas bättra på sig ännu mer till imorgon! Kram på er!

Dagens bild

Idag lämnade vi storm och regn på södra delen och åkte upp mot ett lite finare norra Teneriffa. Där kollade vi in Playa Teresitas, San Andres, konserthuset och Corte Ingles (köpcentret). Vi hann även ta lite fina bilder, här jag o Carlos framför Auditorio de Tenerife:

ORKAN!!

Nu är det ordentligt blasigt, det viner i hela hotellet och vaktmästaren kämpar med fönster som blaser upp och grejer som flyger iväg. Men jag har modiga gäster som vagar sig ut i stormen.
Läs mer HÄR om orkanen pa Kanarieöarna, men vindar pa óver 36 m/s (orkanstyrka är 32 m/s). Spännande! :)

I väntan på orkanen...

Hej på er!
Efter en makalös och helt fantastisk femmil på svtplay har jag nu mumsat äggmackor med kaviar och gör mig redo för att gå till jobbet - för att möta alla bittra turister som kommer ställa mig till svars för att det är dåligt väder. Men vem är jag mot en väntande orkan liksom? Klockan 17 säger dom att den ska dra in över öarna och sedan väntar två dagar med stormvindar. Jag kan nästan tycka att det känns lite spännande, en lite udda sida av mig myser lite i tanken att det ska bli oväder. Men gud nåde om jag sa något sådant till gästerna på hotellet, de som kommit ner för en veckas sol och bad.

Här tex kan ni se hur grått och trist vi har det för tillfället, om det muntrar upp någon där hemma i kylan :)
Webcam Playa Las Vistas just nu

För övrigt funderar jag på att slå till på det här, vad tror ni, inte så pjåkigt va? :)

hattkalas!

Igårkväll var vi och firade en av Manus kollegors födelsedag. En engelsman som firade in sin födelsedag på en engelsk pub och enda dresscoden var att bära hatt. Han ville egentligen ha maskerad men som tur var blev det endast hatt som obligatorisk utstyrsel. Så här fina var vi:

Stafett!

Hann med en sväng på gymmet på förmiddag och nu är det SVTPLAY som gäller och herrstafetten i skidor, tack och lov att SVT har världens bästa tjänst i svtplay! Grabbarna är och surfar trots att regnet hänger i luften så för stunden är det lugnt och tyst hemma.. :)