Sverige <3

Nu är jag tillbaka i Italien efter två veckors intensiv semester. Vi började med Wien/Bratislava och därefter åkte jag upp mot Sverige. Det blev ett dygn i Gävle och ett i Hudik hos vänner innan jag åkte hem till Jämtland för fyra lugna, härliga dagar hemma. Det var verkligen skönt och precis vad jag behövde efter en lång och intensiv sommar. Sedan avslutade jag min Sverigeresa med en helg i Östersund där jag hann träffa en massa vänner. Perfekt med andra ord. Stort tack till alla inblandade <3

Stugan

Längst bort, där den smala grusvägen slutar där finns en liten by som heter Kolåsen. Där är så vackert både vår, vinter, höst och sommar att det nästan gör ont i hjärtat. Där har vi varit så lyckligt lottade att vi haft fritidshus under hela min uppväxt. För några dagar sedan var vi där och tittade till den lilla stugan och det var verkligen en härlig höstdag!

Ja här fick ni en bildkavalkad från ett höstigt paradis! Vi lyckades även hitta lite guld i skogen (kantarellerna på sista bilderna) som vi avnjöt senare på kvällen. Mums!

Costa Rica - here we come!

Idag blir det några lånade bilder på Costa Rica, eftersom det nu verkligen börjar närma sig avfärd. Jag har aldrig varit där förut så det ska bli väldigt spännande. Vi flyger till huvudstaden San Jose och därefter är tanken att vi tar oss ut mot kusten, mot stranden och surfvågorna... Havet ska hålla en årlig stadig temperatur på 27 grader, precis så som jag gillar det och bästa vågperiod för surfare är mellan december  - april. Det betyder att vi kommer lite för tidigt, men för min del är det nog bara bra om det inte är så stora vågor!

Jag är extremt taggad då Costa Rica alltid varit ett av mina drömresemål, och den 2 oktober startar vår resa dit! Givetvis ska jag försöka blogga och uppdatera så mycket jag kan under vår 40-dagars semester, men tyvärr kan det nog hända att internetuppkopplingen kommer att vara lite begränsad där ute i bushen! :)

Bratislava

Under vårt minisemester i Wien passade vi även på att besöka Slovakiens huvudstad Bratislava, dit det endast tar en dryg timme med båt längs Donau. Det var en fin tur och trevligt att man hann med ännu en sevärd Europeisk huvudstad! :)

Bratislava var mysigt och pittoreskt och lagom stort för att hinna med under en dag. Staden var full av kaféer och restauranger med uteserveringar trots de ganska kalla höstvindarna som blåste.

Vi tog en rundtur i en liten, gammal, antik buss som tog oss runt hela staden med guidning. Det var ju givetvis extremt "turistigt" men enligt mig det allra bästa sättet om du vill uppleva en stad på kort tid. Bussen var pytteliten och kunde därför ta sig fram på smala gator och i trånga gränder.

Rundtursbussen tog oss bland annat upp till slottet högt upp på en kulle där vi stannade även för att hinna beundra den härliga utsikten över staden och floden Donau.

Totalt sett: Det är helt klart värt att lägga en dag på en tur till Bratislava om du är på semester i tex Wien eller kanske Budapest som bara ligger 2 timmar bort. Dock tror jag att en hel weekend kan bli lite långtråkig i en så pass liten stad som söta Bratislava.

Musikverein i Wien

Igårkväll besökte vi den klassiska gyllene salen i ståtliga Musikverein. Har ni någonsin sett nyårskonserten på tv där de spelar klassisk musik, då har ni sett just den gyllene salen. Den var fantastiskt vacker och akustiken var perfekt. Vi lyssnade på en Strauss och Mozart- konsert med många kända stycken. Det var en härlig upplevelse som jag kommer att bära med mig länge!

Welcome to Vienna

Efter 6 timmar i buss o tåg så kom vi slutligen fram till Wien, dock utan att bli mötta av föräldrarna som var meningen. De skulle ju nämligen flyga från Vaernes i Trondheim hit idag och JUST IDAG SÅ VAR NÅN IDIOT TVUNGEN ATT BOMBHOTA JUST DEN FLYGPLATSEN. Ja, nu förstår själva, avstängd flygplats = inställda flyg. Mamsen o papsen kommer i morgonkväll istället! Vilken otur! Men därav var ju syster o jag tvugna att roa oss själva och vi hamnade på italienska Vapiano som finns lite här och där i världen. Mysigt värre får jag säga, gillar verkligen stilen, inredningen och maten!

Sommaren 2013

Nu är den slut, den där sommaren... Då tar vi väl en sammanfattning av vad sommaren här i Lignano, Italien, inneburit och bjudit på för min del!

Emanuele, min kärlek, anledningen att jag överhuvudtaget bor här i Italien

Mycket god mat! Både hemlagat och en del trevliga resturangbesök, vi har satsat mer på kvalitet än kvantitet i den frågan i år. Bilden är våran spagetti vongole från igårkväll, hemmalagad av Manu himself

Syster, vilken tur att du förälskade dig i Angus för några år sedan och sedan dess alltid finns vid min sida här i Lignano. Vore mycket tråkigare utan dig

Aperitivo, den obligatoriska drinken före maten. Ett mycket uppskattat inslag i den italienska vardagen. En aperitivo får för min del gärna vara ett glas prosecco eller en spriz bianco (vitt vin, bubbelvatten, is och en citronskiva)

Glass i stora (eller snarare enorma, gigantiska) lass! Två hela somrar med glass och jag gillar fortfarande glass... Det måste ju var ett bra betyg till Gelateria Slurp. I år har jag ju till och med gjort glassen själv! Jag är numer gelataia (glassmakerska) ! Det ni!

Utflykter och aktiviteter, tyvärr inte den största punkten under denna sommaren, men på min lediga dag har vi iallafall försökt hitta på något. Denna turen på tandemcykel var tex mycket trevlig.

En enda konsert blev det i sommar, man brukar hinna se lite fler uppträdanden än så. Här i Lignano händer det dessutom ganska mycket på den fronten. Men men, det blev iallafall David Guetta tillsammans med tusentals italienare

Galna upptåg: ja... umgås man dagligen med det här stora gänget med haltokiga italienare får man vara med om lite av varje. Här ett spontanbad i en fontän en sen kväll i Lignano centrum

Venedig, kära, älskade Venedig. Två turer blev det dit som guide i år med stora trevliga skandinaviska grupper

Cykeln. Kanske det viktigaste av allt. Utan den överlever du inte i Lignano, denna avlånga stad. Många km har vi rullat tillsammans varje dag, denna gamla skrothög och jag

Havet och stranden. Ja, även om jag inte sett mycket av dem i år så finns de ständigt där, alltid närvarande. Och det är ju runt stranden allt kretsar i Lignano, tack vare de 7 km bred strand som alla hundratusentals turisterna kommer varje sommar

Men nu väntar nya äventyr runt hörnet!

Löptävling

Hej på er! Sista dagen i Lignano gjorde jag något så otippat som att springa en löptävling. Man kunde välja mellan 10 eller 5 km och med tanke på att jag kan räkna gångerna jag sprungit i sommar på ena handens fingrar (4 ggr sen i maj) så fegade jag och tog 5:an. Och det räckte och blev över i gassande sol kan jag säga! Tiden blev väl ca en halvtimme, dvs inget att skriva hem om, men jag är nöjd ändå. Värstinglöpgrabbarna som vann drog av milen på ungefär samma tid som jag hade på halva distansen, hahaha...

Och så fick man en sån här fin T-shirt! Lignano Sun & Run arrangerades för andra året i år och de hoppas att det ska bli ett återkommande event. Mycket folk var det så det får nog räknas som succé!

Apfelstrudel och sachertårta

I övermorgon hoppar jag o syrran på en buss som tar oss upp till Villach i Österrike och där byter vi till ett tåg som transporterar oss till Wien. Resan tar ca 6 timmar härifrån vilket känns så fantastiskt och märkligt på samma gång. På bara 6 timmar kommer vi hela vägen upp till Wien. Lignano är verkligen en strategiskt bra utgångspunkt på så vis, 1 timme till Slovenien, 1,5 till Krotien, 3 till Milano osv.
I Wien möter jag och syrran upp våra föräldrar som kommer ner för att, tillsammans med oss, utforska Wien i fyra dagar. Dessutom blir det nog en dagstur till Slovakiens huvudstad Bratislava som ligger endast en timme bort (allt är så nära!).

Jag ser mycket fram emot att besöka de gamla anrika konditorier som Wien är känt för. Till exempel min pojkvän fick åka dit på studiebesök när han utbildade sig till bagare här i Italien.

A reason to love

Att efter en förj*vlig dag komma hem och hitta den här mustiga köttgrytan som puttrar på spisen - det ger många plus i kanten till Manu!

Ännu mera Indo

Jag har nu - nästan ett år efter resan lyckats få upp ett samlat album från Indonesien på facebook. Efter att ha valt ut och redigerat så tänkte jag bjussa på några finingar även här på bloggen. Det verkar kanske lite konstigt att bara slänga upp några bilder såhär, men men, så blev det denna gång!

På bilderna ser ni först mig och syrran som hoppar på den kant i en park på Bali, sedan ser ni upphänga bläckfiskar på tork, och därefter lite natursköna bilder i solnedgång från Lombok.

Manu och hans sommarintressen

Min käre Manu kan inte sitta still; detta resulterar i diverse olika intressen och aktiviteter, en för varje sommar.

En sommar var det fiske, en sommar var det wakeboard, en sommar minimotorcykel, en sommar var det fotografering och denna sommar är det ju paintball som är det stora intresset.

Dessutom så skas det ju alltid spelas poker, gås på gym, springas, anläggas trädgårdsland, ordnas grillfester, organisera fester, gås på vattenparker, matprojekt, köras go-cart osv osv.

Fast jag får ju erkänna att det vore himla trist med en Manu som bara låg hemma och latade sig.... :)

Ja, men vi får ju tiden att gå iallafall... :) Gissa vad Manu ska göra idag tillsammans med ett gäng på 13 grabbar? Ja, just köra go-cart!

Fint som snus

Det var fint, det var gott, det var dyrt; det var Al Bancut i Lignano Sabbiadoro! För första gången denna sommar gick jag, Manu, Mia och Angus ut och åt middag tillsammans. Iallafall tre av oss har ju jobbat i stort sett varenda kväll hela sommaren men igårkväll var vi äntligen lediga allihopa. Och för en sådan speciell kväll krävdes ju en speciell restaurang.

Jag tycker själv att jag drog den riktiga vinstlotten i valet av mat. Jag var nämligen den enda som tog menyn; för 45 euro fick jag hela fem rätter medans de andra valde tre "vanliga" rätter. Mumsigt och lyxigt med god mat och prosecco... :)

Kvällsprommis

Vad lyxigt att jobba fyra timmar som jag gör nu (15-19) och ha tid att göra saker både innan och efter jobbet! Igårkväll passade jag tex på att ta en kvällspromenad längs havet med det här snyggot:

Vi missade solnedgången precis men det var fortfarande vackra färger när vi kom ut. Dessutom var det världens åskoväder på andra sidan lagunen som var vackert att titta på på håll.

Det är verkligen en fin stig den längs lagunsidan av Lignano, med det vita gruset och lukten från havet påminner den så mycket om barndomssomrarna i Bjärred när vi strosade längs havet på kvällarna....

Gårdagskvällen

Vad som hände allra först när vi kom till Latisana igår (ja, efter att ha letat parkering i en halvtimme) var att Beppe (en av killarna som var med oss) träffade på en vän som sålde prosecco. Där i proseccoståndet blev vi sedan fast mer eller mindre hela kvällen. Såhär såg det ut i Latisana på Settembre DOC:

Här tillverkas det Polenta

Bra uppslutning med mycket folk i rörelse, Italienarna är ett sådant folk som går man ur huse när det vankas fest, mat och dryck. Att Manu lyckades bli av med sin mobil under kvällen, det är en annan historia....

Matberoende

Jag och min syster är ganska lika i en sak: mat är väldigt viktigt och centalt i våra liv. Till och med våra konversationer via sms/facebook/viber skvallrar om detta beroende:

Sjuka människor... :)

Settembre DOC

Tyckte ni att jag gjorde ner tyskarna ordentligt igår, då får jag berätta om en italiensk kvinna igår: hon frågade vad som var skillnaden mellan naturell yoghurt och yoghurt med honung och nötter. Eh..... vad svarar man liksom? Jo, den med honung och nötter har liksom honung och nötter. Surprise!
Va, tycker ni att jag börjar bli dryg och ironisk? Ja säkert lite lätt nu efter nästan 4 månader med denna glass och detta folk och dessa frågor....

Ikväll har jag dock (underbart nog) ledigt och ska på Settembre DOC i Latisana. Dit tar det bara 20 min härifrån och hela helgen är det stor matfestival där. Under hösten sätter alla sådana här fester igång, de flesta byar firar på något vis att sommaren är över och att det är skördetid osv. Så ikväll blir det till att provsmaka lokalproducerade skinkor, ostar och viner tills det sprutar ur öronen på oss! Mums!

Där fick ni dagsprogramet också för Settembre DOC, om någon skulle ha vägarna förbi... ;)

Tyskarna...

En helt vanlig kväll med en helt vanlig tysktalande gäst kan gestalta sig ungefär såhär:

Jag: Buona Sera! (Godkväll!)

Tysken: Hasselnuss! (Hasselnöt!)

Jag: Ok, in bächer oder waffel? (i bägare eller strut?)

Tysken: Hasselnuss! (Nu gestikulerar han occkså för att indikera vart hasselnöten är)

Jag: Ja, hasselnuss aber in bächer oder waffel? (Nu gestikulerar även jag, och pekar på bägaren respektive struten)

Tysken: HASSELNUSS!!!!!! (Tyskens ansikte börjar anta en lätt blå färg där han kastar sig mellan de andra kunderna för att peka på hasselnötsglassen)

Jag: JA!!! BÄCHER ODER WAFFEL!!?????

Tysken: Ach so.... ja... waffel...

Jag: Ah ok.. und wieviel kugeln? (Hur många kulor)

Tysken: Waffel!!!

Jag: WIEVIEL KUGELN? Ein? Zwei? Drei?

Tysken: ah.. ach so... Zwei kugeln dann. (två kulor då)

Jag: ........

Tysken: .......

Jag: So.. Nur hasselnuss dann oder auch andere sorten? (Bara hasselnöt eller även en annan smak?)

Tysken: Ah... ach so... ja.. dann Amarena auch bitte. (ah ok, körsbär då också tack.)

För andra kan denna konversation kanske verka lite rolig, men när man har ett hav av gäster som vill köpa glass och som trycker på så är det inte superkul med dessa tyskar. Hur gör de när de beställer glass i sitt hemland? Behöver man inte bestämma där om man ska ha strut eller bägare? Kanske glassförsäljaren bestämmer själv och tar det han själv har närmast? Om jag en gång försöker ta en strut utan att fråga så stoppas jag av ett vrål "Neeeeeiiiin!! IN BÄCHER!!!"

Även kunderna som inte pratar alls är väldigt spännande. Typ varenda kväll har jag haft ett gammalt par som gäster och ingen av dem har någonsin sagt ett ljud. Mannen har beställt, har pekat på glassen, och som svar på mina frågor (på tyska) har han visat x antal fingrar i luften samt pekat på struten. Han har inte fattat när jag har sagt hur mycket det kostade, trots att jag sagt det på alla språk jag kan och han har aldrig sagt tack eller hejdå. Jag tog för givet att de var från ett östland och visste att jag aldrig skulle förstå dem hur mycket de än pratade. Men igår minsann! Då pratade plötsligt mannen och det visade sig att de var tyskar.... Oj oj oj.....

Två sanningar

Mer spirituellt än så blir det inte idag för här har det inte hänt någonting alls värt att berätta om! Haha så tråkigt är livet i Italien... Men om 10 dagar åker jag! Kram!

Granita

Granita är ju det italienska namnet för slush, alltså en isig dryck med olika smaksättningar. I italien dricks det väldigt mycket granita (förutom på Sicilien där man äter granita). De snabba varianterna vi har på jobbet är ganska lösa i konsistensen och vi har smakerna citron, mint, apelsin och cocacola gjorda på vatten, socker och smakkoncentrat. Men på Sicilen, där är granitan hård och fast och gjord helt på "riktiga" ingridienser. De vanligaste smakerna där är jordgubb, choklad och grädde och den äts med en stor klick vispad grädde. Jättekonstig kombination, eller hur? Men oooh så gott!

Trevligt nog finns det ett ställe här i Lignano som gör "äkta" granita i Siciliansk stil, med massor med goda smaker. Synd bara att vi upptäckte det först nu, när sommaren nästan är slut...

Den lilla ryggsäcken

Visade ju en glimt av den pyttelilla ryggsäcken vi köpt inför resan, för att ha en praktisk grej som funkar på dagsturer utan att ta någon plats i packningen.

Såhär ser den ut när man köper den:

Och i uppackat tillstånd blir den såhär pass stor:

Smart va! Jag tror vi kommer använda den massor. Den är köpt på Decathlon (vår hovleverantör!) :)

INDONESIEN

Kollade igenom en del av bilderna från förra årets resa till Indonesien och vissa är verkligen HELT FANTASTISKA, vilket jag inte endast säger för att det är jag själv som är fotografen, hehe... Men jag visar er dem väl så får ni säga själva vad ni tycker:

Utsikten mot vulkanen Bromo kl 04.00 på morgonen var värd en extremt tidig uppstigning samt en bergsbestigning i tunn luft..

Och sedan förflyttning från utsiktsplatsen till vulkanen och återigen en bergsbesting för att komma hela vägen upp till toppen. Det kändes extremt osäkert men även väldigt häftigt att kunna sitta där; precis på kanten till kraterhålet och se röken som steg ur kratern. Inte ett enda staket eller varningsskylt så långt ögat kunde nå. That's Indonesia...

Involtini

Hej och hopp! Tänkte dela med mig av en god matupplevelse! Häromdagen gjorde vi en av Manus absoluta favoriträtter: involtini. Det är små köttbitar ihoprullade med fyllning inuti. Köttbitarna måste vara skurna riktigt tunt och i form av trianglar och fyllningen består av ströbröd, ost, fint skuren tomat och persilja. Klicka på en bit fyllning, stäng igen, rulla och trä upp på en pinne. Voila!

Vi valde att sedan tillaga våra på grillen tillsammans med lite polenta, men det går naturligtvis bra att steka dem i stekpanna också. Polentan är ju ett måste här i norra Italien men annars lite vanligt bröd och en sallad funkar nog fint som tillbehör.