Hit reser vi i sommar

Enligt resemagasinet Vagabond blir de mest populära destinationerna sommaren 2011:

1. Antalya (Turkiet)
2. Mallorca (Spanien)
3. Kreta (Grekland)
4. Rhodos (Grekland)
5. Cypern
6. New York (USA)
7. Barcelona (Spanien)
8. Rom (Italien)
9. London (Storbritannien)
10. Paris (Frankrike)

Vart skulle du helst vilja resa i sommar?
Jag tycker själv förstås att det borde vara mer Italien på den här listan, då det är ett perfekt sommarresmål. Rom är med iallafall, och för er som inte varit där kan jag verkligen rekommendera det varmt. Res dit på våren eller hösten, du kommer inte besviken för Rom är en stad som har allt!

Själv kommer jag tillbringa min sommar i vackra Lignano Sabbiadoro:



Vagabond tar även upp några trender i vårt resbeteende, och jag lånar dessa för jag tycker att de är lite spännande:

Trender i svenskars resebeteende:

1. Allt fler svenskar väljer att sprida ut sin semester över hela sommaren. Man reser mer i juni och slutet av augusti samt september - inte bara i juli.  
2. All inclusive ökar. Även bland ungdomar i 18–20-årsåldern, även om det är mest populärt bland barnfamiljer.
3. Internetuppkoppling på hela hotellområdet är numera ett krav från många resenärer.
4. Hälso- och träningsresor blir allt mer populärt.

Vilka 18-20 åringar väljer att åka All-inclusive? Och varför? Har vi blivit så lata? Förstår inte folk att man måste gynna lokalsamhället och bidra till deras överlevnad genom att besöka lokala restauranger och spendera lite pengar utanför hotellanläggningen?

För övrigt gillar jag verkligen www.vagabond.se som jag anser vara den bästa resetidningen i Sverige! Keep up the good job! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0