Dagens tips: Rom

Förra hösten var jag på en fantastiskt fin weekendresa i Rom. Det var precis så vackert, romantiskt och fascinerande som jag hade föreställt mig.
I Rom kan du knappt gå en meter utan att känna historiens vingslag; det finns gamla kyrkor, palats och andra pampiga byggnadsverk precis överallt i den här staden.

 
Ett av världens mest kända byggnadsverk står mitt i centrala Rom - Colosseum - som är precis så magiskt häftig som man tror. Det var rätt ballt att vara där inne och försöka föreställa sig gladiatorspelen som ägt rum där för många, många år sedan.


För att ge er lite kort fakta om Rom så kan jag nämna att Rom har har 2 711 476 invånare och är huvudstad i regionen Lazio huvudort i provinsen Rom.
Mitt i Rom ligger Vatikanstaten, ett eget "land" i landet. Vatikanstaten är centrum för Romersk-katolska kyrkan och en väldigt mäktig och välbesökt plats.

 


Galet mycket folk utanför Peterskyrkan som kollar på påven på storbildsskärm

Fontana di Trevi, Spanska trappan, Sixtinska kapellet, monumentet över Viktor Emanuel II - det finns mängder med saker man "måste" se i Rom. Men man får inte glömma bort att njuta också.







Mitt tips är att ha minst 3 dagar men gärna många fler, för på tre dagar hinner du se allt om du är snabb - men det blir så mycket skönare och mer avslappnat om ni inte måste springa mellan sevärdheterna.
Ett annat tips är att inte åka mitt i sommaren då kan det nästan vara föööör varmt även för en värmeälskare som jag. Våren eller hösten är perfekta för en trip till Rom.

 

Vill du njuta av livet fullt ut - res till Rom och insup kultur och skönhet, värme och förstås god mat och dryck i mängder.. :)


Kvällspromenad längs Tibern

Kommentarer
Postat av: m

har du något bra tips på boende som är billigt?

2011-05-23 @ 21:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0