folk undrar...

...om det inte är svårt att leva utan rent dricksvatten, något som vi gjort här i Östersund nu sedan i slutet av november. Parasiten Cryptosporidium (nu efter 2 månader har jag faktiskt lärt mig att uttala det, hehe!) har ju förgiftat vårt vatten och tvingat oss att koka allt vatten, eller att köpa det på affären förstås. Mataffärerna i Östersund har aldrig sålt så mycket vatten som under denna tid!

        

Men det svåra är faktiskt inte att man inte får dricka vattnet, det jobbiga är att allt blir så krångligt då man måste koka vatten för att ex. skölja grönsaker, ha i kaffebryggaren, borsta tänderna osv. Jag vet att många dessutom kokar allt vatten innan dom diskar men så långt har jag inte gått, men jag är noga med att torka allt innan jag använder det så det inte finns något vatten kvar på grejerna.

Man kan ju inte heller använda vattnet på en gång efter att det kokat upp, utan det måste ju stå rätt länge och kylas ner innan det kan användas, så allting tar lite längre tid än förr!

En annan sak är att se till att hålla munnen helt stängd när man duschar, något man aldrig tänkt på förr, men det är klart att det kan komma in vatten då!


                           

Man får lära sig att inte ta saker för självklara. Jag tror det har varit bra och nyttigt på många sätt för oss att gå igenom detta, folk vaknar upp och inser att det är så himla lätt att bara ta för givet att det alltid ska finnas friskt dricksvatten. Men att även i vårat perfekta samhälle kan det hända sådana här oväntade saker, och då är det bara att bita ihop och göra det bästa av situationen!

Östersundarna är nog ett ganska lugnt folkslag dessutom som inte hetsar upp sig i onödan, vi är nog ganska praktiska och sansade dessutom så jag tror att vi har klarat den här "krisen" bättre än vad många andra städer kanske skulle ha gjort.. 


     

Over and out från Jämtland för nu! Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Sara - Only me

sv tack<3

ja ag gör dem ensam :)<3

2011-01-15 @ 22:47:26
URL: http://ssasas.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ja precis, Oscar ha precis bytt. Jo Eli och Juan Carlos ar kvar i repan dom med. Jag ska absolut halsa till dom fran dig. :) Jag traffade Luke igar med, jag berattade att jag hade fatt kontakt med dig da. Han ba: oooh, hon ar en jattetrevlig tjej. Halsa sa mycket!



Skot om dig tjejen, vi hors av. :) Kram Rebecca

2011-01-16 @ 14:40:28
URL: http://rebeccastork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0