Dagens tips: Milano

Idag bjussar jag på ett dagens tips och det blir shoppingmeckat Milano som med sina 1,3 miljoner invånare är Italiens näst största stad. Milano ligger i Lombardiet i nordöstra delen av landet och det är väldigt lätt att ta sig dit med flyg från Sverige, då Milano har tre stora flygplatser, Linate, Malpensa och Bergamo.

Jag har bara varit i Milano en gång, åkte dit med bästa Fredde för att hälsa på en annan vän som pluggade där, och som blev vår privata guide i staden.. :)

Här kommer lite av våra bilder därifrån:


Det var ko-utställning i stan när vi var där, det fanns kossor i massa olika färger och former över hela Milano. Här är exempel på en annan:




Lyxig shoppinggalleria i centrum, alldeles intill Il Duomo som är Milanos största kyrka:


Tyvärr regnade det en hel del under vår semester, och Il Duomo var under ombyggnad, men ni får tro mig när jag säger att det var en imponerande byggnad. Såhär såg den ut inuti:



En sak som var väldigt mysigt med Milano det var att det var så oväntat grönt, det fanns till exempel en stor härlig park, något som jag inte hade väntat mig i industristaden Milano:



Förutom shopping och mode är ju Milano kännt för en sak: Fotboll! Inter och Milan är stadens två stora lag och Fredde tog fina bilder på stadion San Siro:





Jag skulle rekommendera Milano till de som bara vill komma iväg 3-4 dagar, det går så snabbt och smidigt och ta sig dit och det finns inte sååå mycket att göra så man behöver en hel vecka i staden. Det är perfekt för ett par som vill shoppa, kolla på fotboll och äta god italiensk mat.

Enjoy! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0