Dagens tips: Berlin

Det var länge sedan jag la upp något i "Dagens Tips" så tänkte jag slänger in ett sådant nu, då jag glädjande nog ser att mina besökssiffror stigit fint på sistonne!

Berlin
Tysklands huvudstad har ungefär 3,5 miljoner invånare och är en av Europas mest besökta städer. Tidigare var Bonn huvudstad i Tyskland, men 1991 tog Berlin över som huvudstad i det återförenade Tyskland.

 

Det finns gott om saker att se och göra i Berlin. Jag tänkte bara nämna några få sevärdheter, och jag börjar med en som jag tror många känner till, Brandenburger Tor. Den byggdes mellan 1788 och 1791 och är idag en världskänd symbol för Berlin. Fram till återföreningen mellan väst och öst så låg Brandenburger Tor vid gränsmuren mellan de bägge stadshälfterna.

  

Berlinmuren är en annan sevärdhet som många passar på att kika på när dom befinner sig i Berlin. Numer finns bara några korta avsnitt kvar. Muren byggdes 1961 av Östtyskland för att stoppa den omfattande flykten av östtyska medborgare till väst via Västberlin. Muren revs 1989 och Berlinmurens fall var för många en av de största händelserna i Europas historia efter andra världskriget.

Söker du shopping, nattliv, teater, museer, sport... Ja, you name it, allt finns i Berlin. För homo/bi/transkretsen är Berlin ett mekka, enligt Spartacusguiden (2005) har Berlin flest antal gayställen i hela världen.
(Redan på 1920-taler blev Berlin känt för sitt dekadenta nattliv...)

Det är smidigt att ta sig runt i Berlin med tåg, pendeltåg, tunnelbana, spårvagn och bussar. Deras tunnelbana är faktiskt en av världens största!


En av tunnelbanestationerna, Hauptbahnhof

(Alla bilder är mina egna, tagna i Juni i år)

Tyvärr var det lite molnigt och blåsigt just när jag var i Berlin, men jag fick ändå en positiv vibb och känsla av staden. Så vem vet, kanske blir det ännu ett besök någon gång!? :) Har ni tips på Berlin är det bara att höra av sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0