Fontainebleau

Idag rekommenderar jag Paris, julshopping i Paris. Jag vaknade nämligen med en enorm Parislängtan och den har suttit i hela dagen. Dessutom skulle jag vilja tipsa om en dagstur till vacka Fontainebleau, ca 5,5 mil utanför Paris. En liten söt stad som växt upp omkring det som återstår av Fontainebleauskogen som tidigare var jaktmark.
Här finns ett stort mäktigt slott att kika på, Chateau de Fontainebleau, som är det största av de kungliga slotten i Frankrike.

OCH - här finns ett av Europas bästa boulderområden.
För er som är klätterintresserade kan jag tipsa om att vår och höst brukar vara den klassiska "Fontansäsongen" men en del tycker att det är bäst sending-conditions i december-januari-februari, fast det kan tyvärr vara lite väl blött då.
Jag var där en vår för flera år sedan och hade tyvärr bara en dag på mig att klättra och tog inte alls vara på tillfället tillräckligt, vilket jag ångrar nu.
Fontainbleau är ett fantastiskt område, vackert, stort, lummigt och enormt fina boulderproblem.

Det va allt från mig för idag, nu ska jag dyka ner i popcornskålen. Imorgon kommer familjen och hälsar på, trevligt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0