Min Teneriffa-artikel i Aftonbladet!

För några veckor sedan var den med i Aftonbladets söndagsbilaga, idag låg den ute på Aftonbladet.se. Jag är inte 28 btw, det har blivit fel, men i övrigt är det mina ord och mina bilder! :)

Normal text Stor text Extra stor text

”Teneriffa är som mitt andra hem”

De vackra stränderna lockar såväl turister som Teneriffabor.
De vackra stränderna lockar såväl turister som Teneriffabor. En del väljer dock skuggan av en palm istället för solen.


Susanne, 28: Jag åker dit så fort jag har lite pengar över

Susanne Holmberg var 19 år första gången hon åkte till Teneriffa. Sedan dess har det blivit många återbesök.
– Det tar bara sex timmar med flyg så är man i paradiset.
Här berättar hon själv om sin favoritö i solen.

Första gången jag
reste till Teneriffa var i oktober 2005. Då var jag en 19-årig tjej som skulle ut på sitt första jobb någonsin utomlands – som utfärdsguide. Allt hade gått så fort; på bara fyra dagar hade jag fått jobbet, packat väskorna, tagit farväl av alla jag kände, bokat resa och åkt iväg. Det hade kunnat gå hur som helst, men mycket tack vare att Teneriffa och dess befolkning är så välkomnande så blev resan den bästa jag någonsin gjort.

Redan från planet kunde jag se flera stränder som kändes väldigt lockande och när jag väl kom ur planet var första intrycket värmen. Inte tryckande och fuktig, utan bara skön och härlig. Vägen från flygplatsen upp till motorvägen var kantad med vajande palmer och dessa tillsammans med utsikten över byn Los Cristianos som plötsligt dök upp bakom en kulle fick mig att känna att jag valt rätt som åkt hit.

Efter den där första vintersäsongen har jag kommit tillbaka flera gånger, det går inte att inte återvända till Teneriffa. Totalt har det blivit tre vintersäsonger som utfärdsguide och en månads semester, en härlig junimånad för två år sedan.

 Spanien är ett fascinerande land med underbart språk, härliga människor och god mat. Kanarieöarna är en av 17 regioner i Spanien, och de skiljer sig från fastlandet på många vis. Eftersom att de ligger runt 150 mil utanför spanska fastlandet har de fått utvecklas i sin egen takt och skapat sin egen kultur. Givetvis finns där mycket typiskt spanskt, men också mycket som är väldigt typiskt kanariskt.

Det bästa med Teneriffa är att det är varmt, livligt, vackert och den fantastiska atmosfären är verkligen inbjudande. Man känner sig snabbt hemma när man kommer dit och där finns definitivt något för alla. Naturligtvis finns det gott om avkoppling med bad, sol och vackra stränder men det finns även mycket aktiviteter, som våg- och vindsurfing, djurparker, dykning och vandring. Givetvis finns det också ett enormt utbud av restauranger, barer och diskotek.

Ett stort plus i kanten är förstås den korta flygtiden, sex timmar och du är i paradiset!

 Jag gillar att ha södra Teneriffa som utgångspunkt, för mig finns ingen bättre plats än Los Cristianos att bo i. Det är en gammal före detta fiskeby som nu utvecklats till en turistort, men lyckats behålla mycket av den gamla charmen. Här finns den mysiga bykänslan kvar och man kan fortfarande köpa färsk fisk från fiskebåtarna i hamnen.

Men – man får inte glömma den norra delen. Ta bussen upp mot Puerto de la Cruz, byn där turismen på Teneriffa började för runt 60 år sedan. Stanna gärna i den fantastiska lilla byn Masca, hit går bussturer och många tycker att Masca är Teneriffas vackraste by. Är du vandringsintresserad finns här många fina leder. Om du tycker om att vandra kan jag även rekommendera Anagahalvön i norr och nationalparken runt vulkanen Teide mitt på ön.

Norr och söder känns som två olika världar. Södra delen med sitt enormt stabila soliga klimat är förstås ganska torr och norra delen som får mycket mer regn är fantastiskt grön och vacker. Uppe på norra delen upplever du det mer genuina Kanarieöarna.

Jag reser till Teneriffa så fort jag har lite pengar över. Det har kommit att bli mitt andra hem och nästa gång blir till sommaren. Då är det lågsäsong där för oss skandinaver och allt känns lite lugnare. Det blir inte heller ”för” varmt där under sommaren, som det lätt kan bli på många platser vid Medelhavet och i länder som Grekland och Turkiet.

Susannes bästa tips för sköna vandringar är att åka till Ana 
Susannes bästa tips för sköna vandringar är att åka till Anagahalvön på norra sidan eller bege sig till nationalparken runt vulkanen Teide.

Susannes 6 Teneriffa-tips


1. Sama Sama på San Telmo

En restaurang med fantastisk atmosfär. Ligger på gatan som löper parallellt med strandpromenaden till Las Vistas-stranden i Los Cristianos. Sitt på terrassen på kvällen och njut av utsikten över stranden medan du äter middag eller bara dricker något gott. Måste även nämna den lite ”gömda” restaurangen El Cine mitt i Los Cristianos, lite svårt att förklara exakt läge men fråga någon som ser ut som en ”local” och du får garanterat en vägbeskrivning. Äkta kanarisk restaurang.

2. Shopping i Santa Cruz

Shoppar gör man bäst i huvudstaden Santa Cruz. Gatan med flest butiker heter Calle Castillo och börjar vid torget (Plaza de España). Huvudstaden erbjuder också många bra shoppingcenter med varierande utbud.

3. Utflykt till La Gomera

Vill man besöka ännu en Kanarieö under semestern är det bara en 45 minuters utflykt med färja över till närmaste grannön La Gomera.

4. Las Vistas i Los Cristianos

Lång, bred och vacker strand. Vill man åka norrut hittar man Teneriffas mest kända strand Las Teresitas strax utanför huvudstaden Santa Cruz.

5. Jungle Park

Det finns två stora djurparker på Teneriffa. Den bästa av dessa heter Jungle Park och ligger på södra sidan. Dit går det gratisbussar från många hotell.

6 Teneriffas karneval

Karnevalen inträffar i februari varje år. Huvudstaden Santa Cruz sägs ha den näst största karnevalen i världen och efter parader och konserter avslutas det hela med ”El entierro de la Sardina” – sardinbegravningen. 

Santa Cruz bjuder på karneval i februari varje år.

Kommentarer
Postat av: Jiinnii

sv: Grey's anatomy imorn! Ha det bäst ;D

2010-03-16 @ 22:44:02
URL: http://jiiinniii.blogg.se/
Postat av: Lillasyzter

kul att den är med i aftonbladet :) grattis! och bra artikel!

2010-03-17 @ 15:55:31
URL: http://lillsiz.blogg.se/
Postat av: Jiinnii

sv: haha you're welcome! =D Det är bara bra med mig, själv då? Förresten, fina bilder o bra artikel! =D

2010-03-17 @ 16:15:41
URL: http://jiiinniii.blogg.se/
Postat av: Lotta Nilsson

Såg att du hade varit och kollat in min tårtblogg och då blev jag ju nyfiken på din. Jag har själv aldrig varit på Teneriffa men jag är ett stort fan av Spanien så Teneriffa kommer det säkert att så på biljetten så småningom. Vi åker till Nerja i augusti för första gången så vi får hoppas det blir bra. Sköt om dig.

2010-03-17 @ 22:24:27
URL: http://tartvran.blogg.se/
Postat av: Marcus Å

Vad roligt! Hur fick du med din artikel? :)

2010-03-18 @ 06:51:36
URL: http://slipsens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0