Concorde flyger igen?

Den senaste flighten ägde rum 2003 efter planets dödsom tre år tidigare - efter kraschen i Paris som vi väl alla minns.. Alldeles nyligen avslutades rättegången efter kraschen och domen väntas komma i december.
Men nu vill alltså flygentusiaster både i England och Frankrike att Concorden ska ut och flyga igen och tanken är att take off ska bli i samband med OS-invigningen i London 2012.
Är det någon mer än jag som skulle känna sig lite tveksam till att sätta sig i en Concorde?


Kommentarer
Postat av: Natalyee

Heej! =)

Jag håller på att flytta in i min lägenhet och har fortfarande inte internet, så det blir hos föräldrarna som jag kan smyga in och uppdatera min blogg och uppdatera mig på andras ;)

Jodå allt bra, börjar bli nervös - ska till Kos i juli och kommer vara borta hela månaden! Gaalet!! =D

Hur är det med dig?? Njutit av vädret i helgen?? =D

Kram!!

2010-06-06 @ 15:45:07
URL: http://natalyee.blogg.se/
Postat av: Danne

Mjae...det är nog ingen fara att flyga Concorden. Om man kollar på antalet flygplan, antalet flygtimmar och resta kilometrar, så är det fortfarande ett av de planen med lägst olycksstatistik. Kan du sätta dig i en B737, A320 eller till och med A330 ner till Kanarieholmarna, så borde du vara mer orolig än att kliva ombord på en Concorde.



Olyckan i Paris var en kombination av många små missöden, a freak accident. Det hela började med att en DC10'a tappade en metalldel på banan, som i sin tur punkterade däcket på Concorden, där en stor gummitbit från däcket punkterade ena bränsletanken och tog fyr, och då planet hade kommit upp i så pass hög hastighet att de inte kunde avbryta starten, så gick det som det gick.



Du ser.



Gå in på www.airdisaster.com, så kan du kolla lite mer på statistik, och info om diverse olyckor.

2010-06-08 @ 11:17:29
URL: http://wordsofanutcase.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0