Chichen Itza i ösregn



Nu har vi sett ett av världens 7 nya underverk! Chichen Itza var verkligen fint och mycket mer än vad jag föreställt mig, det fanns så många ruiner av gamla tempel att titta på. Vi var iväg precis hela dagen på en rundtur, vi började i en liten typisk Maya-by, sedan var det lunch, därefter Chichen Itza (det var där det började ösregna) och sedan till en Cenote där det även fanns ett Tequilamuseum. En cenote är en grotta, och här finns det många grottor med stora dammar under marken. Den vi åkte till var stor och imponerande med ett hål högt uppe i taket för ljusinsläpp och själva dammen var typ 45 m djup. Där fick vi en härlig frisk simmtur!

Vi betalade 55 dollar för det här kalaset, och då blev vi hämtade och lämnade på hostelet och inträden och allt ingick. Helt ok och för min del var det väldigt värdefullt att ha en guide med som förklarade allt. Sedan pga min yrkesskada tycker jag alltid att det är roligt att åka på guidade turer för att se upplägget och kunna kommentera hur duktig guiden är... haha.. Och killen igår var verkligen duktig! Nu kan vi allt om Mayariket, deras kalender och deras byggnadskonst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0