Översättare

Jag har ju glömt att berätta om en rolig händelse som inträffade för några veckor sedan. Jag var inne på labbet på jobbet och höll som bäst på att göra glass när min kollega som jobbar "där ute" (alltså med att öppna stället på morgonen och sälja glass till de som passerar förbi på förmiddagen) ropade på mig. Han sa något om att det var en svensk kvinna där som sökte mig och jag antog ju genast att det var min syster som kom förbi å ville säga hej (och få sig en kula glass :). Så jag traskade ut och får syn på en leende blond kvinna som jag aldrig sett förr som genast frågar om det är sant att jag är svensk? Jo visst är det så svarar jag, och då visar det sig att hon gärna vill ha ett litet brev översatt till italienska. På campingen där de bodde hade de så trevliga italienska grannar att de ville lämna en liten present med ett brev innan de åkte hem och den svenska kvinnan kunde inte ett ord italienska. Men på campingen hade ryktet spritt sig att det jobbade en svensk tjej på Gelateria Slurp så hon tog en chans och begav sig dit. Klart man hjälper en landsman i nöd (som dessutom var väldigt trevlig). Det var ett roligt inslag i min vardag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0