Lumpen

För lite drygt 9 år sedan ryckte jag in i lumpen på I5 i Östersund, låg på Hallens kompani på det som på den tiden hette Jämtlands fältjägarregemente. Tänk att det passerat 9 år sedan dess! Jag hade precis slutat gymnasiet och visste inte vad jag ville göra och vips så ryckte jag in i lumpen. Mina 8 månader var jobbiga, slitsamma, lååånga och tuffa men samtidigt var lumpen något av det allra bästa jag gjort och något jag aldrig kommer att glömma. De kunskaper jag fick med mig där ifrån är ovärderliga och dem kommer jag alltid ha med mig; då syftar jag främst om kunskap om sin egen förmåga, utgållighet, envishet och inre styrka. Att få insikt i hur viktigt det är med fungerande samarbeten och hur mycket gruppdynamiken inverkar var också viktiga delar. Sedan är det ju rätt coolt att kunna säga att man faktiskt har kastat handgranater och skjutit "bazooka" :)







Min personliga åsikt är att det är synd för Sverige att regementena lagts ner. När jag ryckte in i semptember var det tillsammans med 33 smågrabbar, när vi muckade i april hade dom förvandlats till män. Lumpen var så mycket mer än skjuta och leka krig, det var en skola i hur man uppför sig och i att lära sig att klara sig själv i alla situationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0