Men kolla vad bra av Expressen!

Till och med en kvällstidning som Expressen lyckas någon gång ibland publicera något som liknar "riktig" journalistik! Nu syftar jag på en artikel som jag precis läste som handlar om att vi turister ofta inte drar oss för att åka till diktaturer och militärregimer.

Nu citerar jag tjejen som skrivit texten: 
"Två tredjedelar av världens länder saknar tryckfrihet, folk svälter i Sudan, Burma styrs av en militärregim och i Turkiet har kurderna under många år varit utestängda från politiken, om de inte förnekat sitt ursprung och kallat sig turkar.
Ingen svensk skulle acceptera de politiska lägen som råder på hemmaplan, men hur kommer det då sig att vi gladeligen reser till diktaturländer på semester?"

  

Det här är precis den typen av frågor som vi studenter på turismprogramet diskuterar och funderar mycket över. Hur kommer framtiden att se ut? Kommer vi fortsätta att resa med förbundna ögon och glatt turista i länder där tortyr och förföljelse är vardagsmat för vissa?

Jag har varit inne på ämnet förr och jag kommer återkomma till det igen; just eftersom det är så viktiga frågor och det krävs att folk börjar fundera och tänka till runt detta! Kanske händelserna i Egypten har möjlighet att öppna ögonen på en del människor?

Här är länken till artikeln om ni vill läsa den:


http://www.expressen.se/nyheter/1.2318358/tortyr-och-forfoljelse-stoppar-inte-turisten


                     

Kommentarer
Postat av: mikaela & malin

nu är tävlingen igång så in och börja tävla :) Kram

2011-02-05 @ 22:09:31
URL: http://mmsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0