Den nakna sanningen

Läste precis om Fillipinerna som kommer tillbaka som chartermål och där man ska specialträna en massa poliser som ska patrullera de 14 populäraste destinationerna. Detta mycket för att vi turister ska känna oss trygga. Jag kan bara hoppas att det inte blir som i Dominikanska republiken där polisen kör iväg lokalbefolkningen överallt ifrån, så att vi turister ska "slippa se" öns invånare.
Tydligen fungerar turister så - man vill inte se sanningen, man vill inte se något som "förstör bilden" av det perfekta paradiset. Man vill inte behöva handskas med fattigdom för man orkar inte tänka på sådana saker på sin avslappnande semester.
I Dominikanska republiken körs lokalbefolkningen iväg från stränderna oavsett om de är där för att sälja saker eller bara ha en skön dag på stranden med familjen. Stränderna är till för turisterna och poliserna tar i med hårda nypor för att hålla stränderna "rena". I deras eget land! Där hörrni - där har ni turismens baksida! Vad skulle vi svenskar säga om polisen kom och våldsamt tvingade iväg oss från backarna i Åre för att de bara var till för ryssar med feta plånböcker?

Att läsa på om sitt resmål, att undersöka hur situationen ser ut, det tycker jag är ett bra första steg. Sedan är jag lite tveksam till bojkott, även om jag definitivt kan tänka mig att "bojkotta" länder som Thailand, Malaysia och Fillipinerna innan de tagtit krafttag mot barnprostitutionen.
Men trots att inte det går så väldigt mycket pengar till lokalbefolkningen (för när alla bor all-inclusive så stannar pengarna i hotellkoncernen och når aldrig ut till lokalbefolkningen) så spiller det trots allt över iallafall en liten summa även till dem och så länge befolkningen är beroende av oss turister så är jag tveksam till bojkott - hur gärna jag än skulle vilja ibland....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0