Folkdräkt någon?

Svenska turistföreningen har fått för sig att man ska lyfta de svenska folkdräkterna och anordnar nu en tävling för 25 elever från designskolor i Sverige.
Tanken är att de ska ta fram nya folkdräkter, en för varje landskap.

Anledningen är att Svenska turistföreningen (STF) fyller 125 år i år och vill fira det med nya folkdräkter som speglar och visar upp dagens Sverige.
Igår startade tävlingen och alla designers har fått välja ett landskap dit de nu ska åka för att leta information och få inspiration för att skapa en folkdräkt som matchar landskapet.

Deltagarna har fått en egen blogg på www.folkdrakt20.se och det är besökarna på siten som bestämmer finalisterna. Den slutgiltliga vinnaren utses den 27e maj. Det vinnande bidraget kommer att överlämnas som en gåva till kronprinsessan eller Daniel som en bröllopsgåva.
Om du vill se hur det går med arbetet och vill rösta på din favorit så spana in sidan www.folkdrakt20.se

Ja, vad ska man säga? Är detta ett bra sätt att modernisera folkdräkten? Vad tycker ni om folkdräkter? Vackert eller bara gammalmodigt?


Kommentarer
Postat av: Marcus Å

Oj, nu fick jag massa frågor som jag ska försöka svara på så bra som möjligt.



När det gäller mina studier läser jag kultur, samhälle och mediegestaltning men har en dröm om att bli journalist. Därför fyller jag min blogg med mycket spännande material. Vad gör du själv?



När det gäller resan vi ska göra rör det sig om en resa i Europa och det lutar nog åt Barcelona faktiskt. Du har varit där många gånger eller? :)



Med mig är det bra annars, själv då? Hoppas du fick svar på dina frågor nu... Kram

2010-04-29 @ 07:56:23
URL: http://slipsens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0